Nieuwe telecomreus in Nederland: Ziggo en Vodafone mogen samen

Ziggo en Vodafone gaan samen

De aangekondigde fusie tussen Vodafone en Ziggo’s moederbedrijf Liberty Global in Nederland gaat door. De Europese Commissie heeft hiervoor toestemming gegeven. Hierdoor ontstaat een serieuze nieuwe concurrent voor KPN.

Met de samensmelting ontstaat na KPN een tweede grote speler die in het hele land het volledige pakket met bellen, internet en tv kan aanbieden met een eigen netwerk.

De enige voorwaarde is dat Vodafone zijn afdeling voor vaste telefonie, internet en tv-diensten Vodafone Thuis afstoot. Volgens de toezichthouder kunnen Nederlandse consumenten hierdoor ‘concurrerende prijzen en een goede keuze behouden’.

Vodafone gaat hiermee akkoord en laat RTL Z weten dat verschillende partijen al interesse hebben getoond. “We hebben er vertrouwen in dat we een koper zullen vinden voor Vodafone Thuis, welke ook door de Europese Commissie moet worden goedgekeurd. Ook buitenlandse partijen komen daarvoor in aanmerking.”

‘Consumenten goedkoper uit’
Eerder zei Tim Poulus van Telecompaper dat synergie en kostenbesparing ‘noodzakelijk is nu het zo slecht gaat met de telecommarkt’. Bovendien zijn consumenten straks waarschijnlijk goedkoper uit.

Door de fusie ontstaat een zogenaamde ’50/50 venture’. Beide bedrijven krijgen dus een even groot aandeel bij de samenwerking. Vodafone is minder waard dan Ziggo in Nederland. Daarom betaalt het bedrijf 1 miljard euro om de verschillen gelijk te trekken. Beide bedrijven verwachten dat de samenwerking een besparing van 3,5 miljard euro oplevert.

Opvallend genoeg had de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het verzoek ingediend om de gevolgen van de voorgenomen fusie zelf te onderzoeken. Brussel wees dat resoluut af en stelt bij de uitspraak dat het zelf beter geschikt is voor dit soort onderzoeken vanwege de ‘ruime ervaring’ en ‘consistentie bij het controleren van fusies’.

Aanscherping regels?
ACM laat nog wel weten dat het gaat onderzoeken of er een aanscherping van de huidige regels nodig is. “Het betekent een grote verandering in de Nederlandse telecommarkt. Er zijn straks twee grote spelers”, zegt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM. “Op die manier zorgen we ervoor dat de consument voldoende keuze houdt.”

Bron: RTL Z

Naar boven